BAHAGIAN
MENGENAI LAPORAN KEWANGAN SYARIKAT
Tujuan
Laporan Kewangan
Tujuan utama penyata kewangan ini dilakukan
adalah untuk menunjukkan sama ada perniagaan mengalami keuntungan ataupun
kerugian bagi satu tempoh masa perakaunan. Biasanya dalam tempoh masa setahun. Manakala
kunci kira-kira akan menunjukkan kedudukan kewangan sesuatu perniagaan bagi
satu tempoh masa. Kedudukan kewangan yang dimaksudkan adalah berkenaan dengan asset,
liability, dan ekuiti pemilik. Adakah asset syarikat dapat menanggung liability
yang ditanggung oleh syarikat melalui pengiraan ratio-ratio tertentu. Jadi
dengan mengetahui kedudukan kewangan syarikat maka dapatlah syarikat membuat
sesuatu perancangan masa depan syarikat tersebut dan dapat membantu dalam membuat
sesuatu keputusan yang bakal diambil kelak.
Laporan kewangan yang lengkap dan
terperinci bagi setiap urusniaga dalam perniagaan yang lebih besar akan membolehkan
secara kesilapan atau fraud dalam perniagaan dapat ditemui. Hal ini akan
membolehkan proses pengauditan oleh juruaudit nanti akan lebih mudah dan
mengurangkan kos pengauditan. Seorang akauntan haruslah sentiasa berwaspada
terhadap kemungkinan berlakunya kesilapan dan fraud besar oleh pihak pengarah ataupun
pihak pengurusan, berbekalkan dengan kemungkinan kecuaian dan kesilapan
maklumat yang diterima.
Laporan kewangan dapat membantu
banyak pihak untuk membuat keputusan. Ia dapat membantu pihak dalaman iaitu pengurus
syarikat atau pekerja-pekerja syarikat untuk mengetahui sejauh mana perjalanan perniagaan
mereka selama ini. Ini dapat membantu mereka dalam perancangan untuk syarikat
pada masa yang akan datang dan kepada pihak luar pula seperti bank dalam hal
pemberian kredit bakal-bakal pelabur sama ada untuk melabur atau tidak. Pemegang
saham pula untuk mengetahui sejauh manakah faedah yang mereka akan diterima dan
lain-lain lagi.
Hasil dari laporan kewangan ini dapat
memberikan petunjuk kepada pihak pengurusan bagi memperbaiki kecekapan perniagaan.
Ini termasuk memberi bantuan kepada pihak pengurusan untuk membaiki
kawalan-kawalan perakaunan dalam sesuatu perniagaan bagi mengelakkan daripada
berlaku sebarang kesilapan catat akan maklumat kewangan syarikat pada masa akan
datang.
Latar Belakang Kunci Kira-Kira
Kunci kira-kira merupakan penyata
yang menunjukkan kedudukan kewangan sesebuah perniagaan. Maklumat-maklumat yang
terkandung dalam Kunci Kira-kira ialah nama perniagaan, tajuk Kunci Kira-kira,
butiran dan nilai aset, butiran dan nilai liabiliti,serta butiran dan nilai
ekuiti pemilik. Tujuan Kunci Kira-kira disediakan adalah untuk mengetahui
kedudukan kewangan sesebuah perniagaan seperti jumlah aset, hutang, dan modal
bagi suatu tempoh perakaunan.
Dokumen-Dokumen Perakaunan
Sepanjang menjalani latihan industri
di syarikat ini, pelajar telah menggunakan beberapa dokumen perakaunan yang
kerap kali digunakan oleh syarikat ini dalam menjalankan urusan perniagaan
mereka. Antaranya :-
- Baucer Pembayaran (Payment Vaucher)
- Baucer Tunai
- Penyata Bank
- Pesanan Belian (Purchase Order)
- Invois (Invoice)
Penerangan Perbezaan Antara Buku Tunai
Dengan Penyata Bank
Transaksi direkodkan di dalam buku
tunai tetapi tidak direkodkan di dalam penyata bank.
- Kesilapan di dalam buku tunai
- Cek belum di ‘clear’ kan.
Transaksi direkodkan di dalam
penayata bank tetapi tidak direkodkan di dalam buku tunai.
- Cek tidak laku
- Penerimaan tunai atau cek oleh pihak bank
- Pembayaran oleh pihak bank
Proses Penyimpanan dan Penyusunan Baucer
Tunai / ‘Payment Voucher’
Pertama sekali hendaklah mendapat
senarai bayaran mingguan yang dibuat pada hujung minggu lepas iaitu hari khamis
dan telah disahkan oleh pengurus syarikat.
Setelah mendapatkan senarai bayaran mingguan,
semua pembayaran yang dibuat sepanjang minggu lepas akan dibuatkan PV (Payment
Voucher) bagi mengawal keluaran duit dari syarikat. Pembayaran tidak akan
dibuat tanpa PV. Setiap minggu, bayaran untuk satu-satu projek akan dibuat dan
cek akan dikeluarkan bersama dengan PV bagi projek masing-masing.
Penutup
Penyediaan penyata pendapatan dan
penyimpanan dokumen-dokumen kewangan sangat penting supaya disediakan dengan
teliti dan kemas. Hal sedemikian kerana untuk menjamin kualiti dan mengekalkan
keyakinan kepada pelanggan tentang profesionalisme pengurusan perniagaan
Syarikat JNQ GROUP (M) SDN BHD.
Pengurusan kewangan yang berkesan
dapat membantu dan mengawal keluar masuk wang dalam syarikat dengan lebih
berkesan dan menentukan keuntungan atau kerugian semasa syarikat dengan lebih
tepat.